خواندن صیغه محرمیت چطور انجام می شود؟

صیغه یا همان ازدواج موقت نوعی از ازدواج در مذهب شیعه و در میان مسلمانان است که در آن برای مدت محدود و مشخص با مهریه مشخص بین زن و مرد عقد جاری می شود و با پایان این مدت رابطه زوجیت میان آنها نیز خاتمه می یابد. جهت جاری شدن و خواندن صیغه محرمیت نیاز است احکام مربوط به آن را نیز بدانید. شما میتوانید در این باره از موسسه حقوقی و دفترخانه وکیل من در تهران کمک بخواهید و با دریافت مشاوره رایگان از وکلای متخصص سوالات و ابهامات خود را برطرف نمایید.

به آیه یا خطبه ای که میان زن و مرد خوانده می شود و بین آنها برای مدت موقت رابطه زوجیت برقرار می شود، صیغه محرمیت گفته می شود. اما خواندن صیغه محرمیت شرایطی دارد که در این مقاله قصد داریم به بررسی آن بپردازیم.

شرایط صیغه محرمیت

مشخص بودن و تعیین کردن مهریه و مدت صیغه یکی از مهم ترین شرایط برای درستی صیغه محرمیت است. نحوه قرائت کردن صیغه محرمیت با استفاده از الفاظ عربی و فارسی انجام می شود که بیان کننده قصد و نیت طرفین است.

با پایان مدت صیغه یا بذل مدت آن صیغه باطل می شود. به طور کلی یکی از اصطلاحاتی که پیش از ازدواج دو دختر و پسر توسط خانواده های انها بیان می شود، صیغه محرمیت است. معمولا خانواده های دو طرف با استفاده از خواندن صیغه محرمیت تلاش بر آن دارند تا دختر و پسر در یک چهارچوب شرعی و به دور از گناه به شناخت بیشتر از یکدیگر برسند. لازم به ذکر است صیغه محرمیت شرایط و تبعات خاص خود را دارد و برخی افراد در جامعه نسبت به این مسئله تصورات نادرستی دارند.

در نتیجه سعی ما در این مطلب این است که با شرایط و نحوه خواندن صیغه محرمیت و متن کامل آن آشنا شوید و به بررسی آثار و نحوه ابطال آن بپردازیم. جهت دریافت اطلاعات کامل تر تا انتهای این مقاله از موسسه وکیل من با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید : حکم رابطه نامشروع چیست؟

بیشتر بخوانید : تفاوت عقد دائم و موقت چیست؟

قواعد و تشریفات صیغه محرمیت

تصور اکثر افراد از خواندن صیغه محرمیت این است که این موضوع مسئله ای جداگانه از عقد موقت است و آثار مختلفی دارد. باید گفت صیغه محرمیت در اصل همان آیه یا متنی است که میان دو طرف جهت برقراری رابطه زوجیت خوانده می شود. پس از جاری شدن صیغه محرمیت زن و مرد به زوجیت هم در می آیند. در واقع بین صیغه یا متعه با محرمیت موقت تفاوتی وجود ندارد. اگر با این پرسش مواجه شده اید که خواندن صیغه محرمیت چطور انجام می شود تا انتهای این مقاله را مطالعه نمایید.

خواندن صیغه محرمیت

به دلیل اینکه الفاظ مورد استفاده در صیغه محرمیت، الفاظ مورد نیاز جهت منعقد کردن عقد موقت است، در خواندن صیغه محرمیت از قواعد این عقد پیروی می شود. در این بخش از مطلب در رابطه با نحوه خواندن صیغه محرمیت صحبت می کنیم و شرایط و نحوه خواندن آن را برای شما عزیزان شرح می دهیم.

طبق قانون و شرع اسلام برای خواندن صیغه محرمیت، شرایط و قوانین خاصی وجود ندارد و الزامی برای ثبت ان نیز وجود ندارد. زن و مرد می توانند با الفاظ عربی و فارسی صیغه محرمیت را بخوانند و تنها موردی که باید رعایت شود، استفاده از الفاظی است که اراده انها را بیان می کند. اگر دو طرف یا یکی از آنها کر یا لال باشند، نوشتن با الفاظ واضح که نشان دهنده قصد آنها باشد و یا ایما و اشاره ای که واضح و مشخص باشد پذیرفته می شود. پس در پاسخ به این سوال که خواندن صیغه محرمیت چطور انجام می شود باید گفت روش خواندن صیغه محرمیت موقت با قرائت کردن صیغه عربی یا استفاده از الفاظ عربی و فارسی که نشان دهنده قصد زن و مرد بر صیغه محرمیت است می باشد.

خواندن صیغه محرمیت چطور انجام می شود؟

متن صیغه محرمیت

هنگامی که از سوی وکیل طرفین متن کامل آیه صیغه محرمیت خوانده می شود جمله “زَوَّجتُ مُوکِّلَتی (نام موکله) مُوَکَّلی (نام مرد) فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ عَلَی المَهر المَعلُوم” است و در پاسخ وکیل، زوج میبایست جمله “قَبِلتُ التَّزویجَ لِمُوَکِّلی (نام موکل)” را تکرار کند. هنگامی که طرفین بخواهند خودشان صیغه را بخوانند متن کامل آیه صیغه محرمیت موقت “زَوَّجتُکَ نَفسِی فِی المُدَّۀِ المَعلُومَۀِ، عَلَی المَهرِالمَعلُوم” است و در جواب مرد باید جمله “قَبِلتُ التَّزویجَ”  را تکرار کند.

بیشتر بخوانید : احکام صیغه موقت چیست؟

بیشتر بخوانید : آیا در صیغه موقت ارث تعلق میگیرد؟

آثار صیغه محرمیت

در این بخش از مطلب می خواهیم در رابطه با آثار صیغه محرمیت بگوییم و از آثار حقوقی آن صحبت کنیم. آثار صیغه محرمیت مانند آثار نکاح موقت است و ایجاد زوجیت و محرمیت میان زن و مرد مهم ترین اثر آن است. ایجاد حق مالکیت بر مهریه و موظف شدن مرد به پرداخت مهریه، از دیگر اثرات صیغه محرمیت موقت است. یعنی پس از جاری شدن صیغه محرمیت، مهریه تعیین شده به زن تعلق می گیرد و قادر است هرگونه و هر لحظه که بخواهد آن را از همسر خود مطالبه کند.

یکی دیگر از اثرات صیغه محرمیت، تمکین زن از مرد است و زن وظیفه دارد از همسر خود به صورت عام و خاص تمکین کند. این موضوع در صورتی نقض می شود که هنگام جاری شدن صیغه، شرط عدم برقراری رابطه جنسی قید شده باشد. لازم به ذکر است پس از خواندن صیغه محرمیت فقط در صورتی که شرط شده باشد به رن نفقه تعلق می گیرد.

بیشتر بخوانید : هتل هایی که شناسنامه نمی خواهند

دریافت صیغه نامه اینترنتی از دفترخانه ازدواج وکیل من

موسسه و دفترخانه ازدواج وکیل من یکی از موسسات حقوقی شناخته شده و معتبر در تهران است. شما میتوانید جهت دریافت صیغه نامه به صورت غیر حضوری از این دفترخانه کمک بگیرید و با پرداخت هزینه مناسب در کمترین زمان صیغه نامه اینترنتی دریافت نمایید. صیغه نامه صادر شده توسط دفترخانه وکیل من از مهر برجسته و هولوگرام برخوردار است و کاملا قانونی و شرعی است. صیغه نامه آنلاین را با در کمترین زمان از موسسه وکیل من در تهران بخواهید.

تماس با وکیل من

  • شماره همراه: 09931080520
  • مناطق تحت پوشش:تمام استان تهران و کرج

پانوشت : صیغه نامه، خواندن صیغه محرمیت، سایت صدور صیغه نامه، صیغه نامه آنلاین، صیغه نامه اینترنتی

به این پست رای دهید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *