دفتر چه صیغه نامه

هزینه صیغه نامه رسمی در سال ۱۴۰۲ که در صورتی که قصد داشته باشید آن را در دفتر خانه ثبت کنید و بتوانید صیغه نامه را دریافت کنید، شامل هزینه ای می باشد که این هزینه به صورت جداگانه برای تنظیم کردن صیغه نامه موقت دریافت می شود.

هنگامی که دو نفر تصمیم دارند که با یکدیگر ازدواج کنند، گاهی خانواده ها توصیه می کنند که پیش از ازدواج صیغه محرمیت خوانده شود تا دو نفر بتوانند به شناخت کاملی از هم برسند. لازم به ذکر است که اجرای صیغه نامه موقت دارای تبعات حقوقی و آثاری دارد که ممکن است که خیلی از افراد آن را ندانند. در این مقاله قصد داریم تا شما را با موارد مهمی که در صیغه محرمیت و موقت وجود دارد آشنا کنیم.

نرخ صیغه نامه ۱۴۰۲

عقد موقت یکی از روش های شرعی و قانونی برای ازدواج می باشد که در قواعد مدنی کشورمان برای آن قوانینی اضافه شده است. در عقد موقت این امکان وجود دارد که شما تنها با خواندن صیغه محرمیت توسط طرفین به عقد موقت هم در بیایید اما اگر بخواهید که این ازدواج ثبت بشود لازم هست که به دفاتر ثبت ازدواج بروید تا در آن جا به ثبت برسد.

لازم به ذکر است قبل از این که صیغه محرمیت خوانده شود حتما باید میزان مهریه و مدت آن نیز مشخص گردد به این صورت که باید مبلغ مهریه به صورت واضح باشد و اگر کالا و یا متاعی می باشد ارزش آن قید شود و همچنین مدت آن نیز کاملا مشخص و واضح باشد.

اما توصیه می شود که حتما صیغه نامه گرفته شود زیرا در صورتی که اختلافی پیش بیاید و یا این که زن باردار شود، در این صورت برای اثبات این واقعه داشتن صیغه نامه می تواند بسیار راه گشا باشد. در صورتی که تمایل داشته باشید که صیغه نامه را دریافت کنید برای این کار باید هزینه صیغه نامه موقت را تقبل کنید که هزینه صیغه نامه موقت در سال ۱۴۰۲ از ۸۰۰ هزار تومان شروع می شود و بنا به مدتی که دارد تا ۲ میلیون تومان هم ادامه می یابد. 

هزینه صیغه نامه چه مواردی را شامل می شود؟

ازدواج یا عقد نکاح دارای انواع مختلفی در قانون مدنی می باشد یکی از انواع آن ازدواج موقت است،که در اصطلاح شرعی به آن متعه نیز می گویند. این نوع از ازدواج هم از نظر شرعی و هم از نظر قانون مدنی دارای هیچ گونه اشکالی نمی باشد.

بیشتر بخوانید:در چه مواردی ثبت ازدواج موقت اجباری است ؟

البته باید مواردی که جزو پیش شرط های صیغه موقت می باشد را نیز رعایت کنید، برای مثال دختر باکره برای صیغه نیاز به اجازه ی پدر دارد و همچنین همان طور که پیش تر گفتیم باید حتما پیش از خواندن صیغه موقت تعیین کنید که میزان دقیق مهریه و مدت زمان برای صیغه نیز تعیین شود.

صیغه در حقیقت نوعی از ازدواج است که یکی از طرفین با تعیین کردن مدت زمان و مهریه به همسری دیگری در می آید و در همان مدت معین به صورت شرعی و قانونی می تواند رابطه زناشویی داشته باشند و یا با یکدیگر ازدواج کنند، مرد در ازدواج موقت ملزم به پرداخت نفقه نمی باشد مگر این که شرط شده باشد. در صورتی که مهریه و مدت زمان آن قید نشده باشد در هنگام عقد موقت، آن عقد باطل شده است.

به ازدواج موقت و یا صیغه، متعه نیز می گویند که نام شرعی آن این است.

هزینه صیغه نامه موقت

صیغه موقت می تواند تنها با ایجاب و قبول از سمت طرفین باشد و لزومی برای خواندن صیغه به شکل عربی و همچنین ثبت آن نیست و اگر هر یک از طرفین فوت کند و یا این که مدت توسط مرد بخشیده شود و یا مدت آن منقضی شود این پیوند زوجیت از بین خواهد رفت.

اما از طرفی عده ای خواهان این هستند که حتما بتوانند این ازدواج را ثبت کنند که یک مدرک موثق و رسمی برای اثبات وقوع ازدواج داشته باشند که در شرایطی چون به وجود آمدن فرزند و اثبات مهریه و زوجیت از آن استفاده کنند.

برای این که بتوانید صیغه را ثبت کنید لازم هست که مدارکی چون گواهی فوت پدر و یا جد پدری را به همراه داشته باشید و به دفاتر ثبت ازدواج رفته و هزینه ای بابت ثبت آن بدهید.

صیغه نامه رسمی چیست ؟ نمونه ای از صیغه نامه رسمی

ازدواج و تشکیل خانواده امری پسندیده در هر فرهنگی می باشد، در ایران نیز ازدواج به دو شکل ازدواج دائم و ازدواج موقت انجام می شود که در ازدواج دائم لازم هست که حتما این ازدواج ثبت بشود اما برای ازدواج موقت لزومی به ثبت ازدواج وجود ندارد. در صورتی که صیغه موقت ثبت بشود سندی تحت عنوان صیغه نامه محضری به افراد داده می شود.

ثبت ازدواج موقت سبب می شود که در شرایطی که زن باردار شود بتواند برای فرزند شناسنامه ای بگیرد، گرفتن این صیغه نامه لازم دارد که افراد مدارکی را تهیه کنند تا بتوانند به دفتر خانه ها مراجعه کنند و در نهایت صیغه نامه برای آن ها صادر شود.

لازم به ذکر است که در صورتی که ازدواج دائم ثبت نشود برای مرد مجازات حبس دارد، اما در ازدواج موقت لزومی برای ثبت وجود ندارد و تحت شرایطی می توانند صیغه نامه را دریافت کنند و برای گرفتن صیغه نامه باید دو نفر به دفترخانه بروند بعد از جاری شدن صیغه محرمیت سردفتر یک عقد نامه موقت برای آن ها صادر می کند که بدین ترتیب به آن صیغه نامه رسمی می گویند.

صیغه نامه رسمی و یا همان صیغه نامه محضری سند ازدواجی است که بعد از ثبت ازدواج موقت در دفتر خانه توسط فردی به نام سردفتر دار صادر می گردد. 

در هر صیغه نامه ای چندین مورد هست که در خصوص اطلاعات می باشد، مواردی چون:

مدت ازدواج : که طبق ماده ۱۰۷۶ “مدت نکاح منقطع، باید کاملا معین شود.” بنابراین، باید حتما در صیغه نامه محضری قید شود که این صیغه تا چه مدت ادامه می یابد برای مثال تا آخر اسفند ماه ۱۴۰۲ که تا پایان این زمان فرصت باقی است. بعد از این که این مدت تمام شود این صیغه نامه هم ارزش حقوقی خود را از دست می دهد و در صورتی که بخواهند این مدت زمان را ادامه دهند باید مجددا صیغه خوانده شود.

مهریه: از دیگر شرایط بسیار مهم صیغه می توان به مهریه اشاره داشت زیرا که طبق قانون ۱۰۹۵ ” در نکاح منقطع، عدم مهر در عقد، موجب بطلان است. ” در نهایت باید در صیغه موقت حتما مهریه زن تعیین گردد که این مهریه هم در زمان ازدواج و هم در زمان بعد از پایان صیغه از طرف زوجه قابل دریافت است.

هزینه صیغه نامه موقت

مشخصات طرفین صیغه نامه: در هر ازدواج اعم از دائمی و یا موقت باید مشخصات کامل طرفین لحاظ شده باشد این مشخصات مواردی چون نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، کد ملی و … می باشد که همه این اطلاعات باید توسط زوجین امضا شود و تایید گردد در صورتی که دختر باکره باشد امضا پدر آن نیز لازم است.

هزینه صیغه نامه با مهر برجسته

صیغه و یا ازدواج موقت یکی از انواع ازدواج در کشور ما می باشد، که این ازدواج هم از نظر شرعی و هم از نظر قانون مدنی صحیح است و اشکالی بر آن وارد نیست البته در صورتی که تمامی شرایط و قوانینی که دارد رعایت شود.

در طی صیغه که همان طور پیش تر گفته شده بود نوعی از ازدواج است که پیش از آن دو مورد باید حتما مشخص شود یکی این که مدت زمان این ازدواج دقیقا چه قدر است و مهریه ای که زن دارد چه قدر است و میزان مهریه هم کاملا به صورت دقیق باید مشخص شود.

بیشتر بخوانید: متن صیغه و انواع روش های جاری شدن

بعد از این که این دو مورد مشخص شد می تواند، این صیغه جاری شود و بعد از آن این دو نفر می توانند با هم زندگی کند و رابطه زناشویی نیز داشته باشند. لازم به ذکر است که در صیغه موقت مرد موظف به پرداخت نفقه نمی باشد مگر این که در صیغه نامه قید و از پیش شرط گذاشته شده باشد.

در ازدواج موقت می توانند زن و مرد هر کدام صیغه را خوانده و قبول کنند و به یکدیگر محرم شوند و هیچگونه لزومی برای ثبت شدن آن وجود ندارد برعکس ازدواج دائم که حتما نیاز است این ازدواج ثبت شود و اگر ثبت نشود برای مرد مجازات قانونی دارد.

اما می شود که این ازدواج موقت را به ثبت رساند بدین صورت که به دفتر خانه مراجعه کرده و مدارکی چون شناسنامه و مدرکی برای فوت پدر و یا جد پدری و یا در صورتی که دختر باکره باشد اجازه ی پدر را به همراه داشته باشند می توانند در دفتر خانه این صیغه را بخوانند و بعد از آن این صیغه در یک صیغه نامه همراه با مهر برجسته ثبت شود.

داشتن صیغه نامه محضری و رسمی در موارد چون وقتی که زن باردار شود و بخواهد برای فرزندش شناسنامه بگیرد مورد استفاده می باشد همچنین در مواردی دیگر چون گرفتن مهریه و اثبات زوجیت و محرمیت مورد استفاده قرار می گیرد.

صیغه محرمیت

گاهی سوالی به وجود می آید که هزینه صیغه نامه بر عهده کیست ؟ هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و قانون و قانون گذار در این خصوص مورد را تعریف نکرده اند در نتیجه طرفین در خصوص پرداخت هزینه صیغه نامه می توانند به توافق برسند اما از نظر عرف مرد موظف است که هزینه صیغه نامه و دفتر خانه را پرداخت کند.

در عقد دائم هزینه های دیگری چون هزینه های مربوط به خواستگاری، جشن هایی که هست و خرید هایی که پیش می آید علاوه بر هزینه های دفتر خانه وجود دارد اما در خصوص ازدواج موقت می تواند دو نفر بدون آن که به دفتر خانه بروند این ازدواج موقت را داشته باشند و در جایی هم ثبت نشود، اما بنا به دلایلی قصد دارند که این ازدواج موقت را ثبت کنند در این صورت هزینه ای بابت ثبت این ازدواج موقت دریافت می شود، که چیزی در حدود ۵۰۰ هزار تومان تا دو میلیون می باشد.

آیا صیغه نامه مورد پذیرش هتل ها می باشد ؟

در مورد پذیرش صیغه نامه برای هتل های یک قانون کلی وجود ندارد و بعضی از هتل ها صیغه نامه را قبول می کنند و برخی دیگر خیر. اما اکثر هتل ها صیغه نامه ای که همراه هست با مهر برجسته هست را قبول می کنند.

اگر چه صیغه و یا همان ازدواج موقت یک امر کاملا شرعی و قانونی می باشد اما با این حال در برخی از شهر ها برخی از هتل ها و اقامتگاه ها هستند که صیغه نامه ای که همراه با مهر برجسته هم هست را نمی پذیرند.

خوانده شدن صیغه موقت و تنها گرفتن یک صیغه نامه لزوما باعث نمی شود که همه ی هتل ها شما را پذیرش کنند، خیلی از هتل ها صیغه نامه ای که مهر برجسته ندارد را نمی پذیرند و بعضی از آن ها که قبول می کنند خواهان این هستند که از نزدیک ترین مکان های نیروی انتظامی برگه ای در خصوص پذیرش دریافت کنند. گرفتن چنین نامه ای چندان وقت گیر نیست.

در ایران دارای انواع مختلفی صیغه نامه هستیم و بعضی از آن ها دارای مهر برجسته نیستند و معمولا هتل ها این موارد را سخت پذیرش می کنند.

لازم به ذکر است که بگوییم که برخی از هتل ها هستند که به هیچ عنوان هیچگونه صیغه نامه ای را قبول نمی کنند به همین جهت توصیه می شود قبل از این که هتلی را رزرو کنید با مسئولین هتل صحبت کنید در صورتی که مایل بودند و قبول کردند با صیغه نامه به شما اتاق دهند سپس رزرو کنید چون ممکن است که شما ابتدا اتاق را رزرو کنید و بعد از آن که در خصوص صیغه نامه اطلاعاتی را می دهید قبول نکنند و هزینه ای که بابت رزرو کرده بودید را  به شما پس ندهند.

تماس با وکیل من

  • شماره همراه: 09931080520
  • مناطق تحت پوشش:تمام استان تهران و کرج

پاسخ به متداول ترین سوالات

آیا صیغه نامه مورد پذیرش هتل ها می باشد ؟

در مورد پذیرش صیغه نامه برای هتل های یک قانون کلی وجود ندارد و بعضی از هتل ها صیغه نامه را قبول می کنند و برخی دیگر خیر. اما اکثر هتل ها صیغه نامه ای که همراه هست با مهر برجسته هست را قبول می کنند.

صیغه نامه رسمی چیست ؟

صیغه نامه رسمی و یا همان صیغه نامه محضری سند ازدواجی است که بعد از ثبت ازدواج موقت در دفتر خانه توسط فردی به نام سردفتر دار صادر می گردد. 

هزینه صیغه نامه را چه کسی باید متحمل شود ؟

هیچ قانونی در این مورد وجود ندارد و قانون و قانون گذار در این خصوص مورد را تعریف نکرده اند در نتیجه طرفین در خصوص پرداخت هزینه صیغه نامه می توانند به توافق برسند اما از نظر عرف مرد موظف است که هزینه صیغه نامه و دفتر خانه را پرداخت کند.

پا نوشت: هزینه صیغه نامه موقت, نمونه صیغه نامه موقت, صیغه نامه رسمی, فروش صیغه نامه موقت, صیغه نامه برای هتل, صیغه نامه آنلاین, هزینه صیغه نامه با مهر برجسته, نرخ صیغه نامه ۱۴۰۲, هزینه صیغه نامه رسمی 

4.6/5 - (11 امتیاز)
1 پاسخ
  1. اریوبرزن
    اریوبرزن گفته:

    همه شون قبول میکنندازمنکرات قبلا ترس داشتند هتل دنبال کسب درامدهست یک برگه کفایت میکند

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *