گواهی امضا چیست؟ این واژه در در اصلاح در واقع به این معناست که امضای یک فرد در دفتر ثبت اسند رسمی توسط سر دفتر تایید و تصدیق شود. این موضوع از وظایف سر دفتر محسوب می شود. و طبق ماده ٢٠ قانون دفاتر اسناد رسمی:

دفتر گواهی امضاء دفتری است که منحصراً مخصوص تصدیق امضاء ذیل نوشته‌های عادی است و نوشته تصدیق امضاء شده با توجه به‌ ماده ٣٧۵ آیین دادرسی مدنی مسلم‌الصدور شناخته می‌شود.

آیا تغییر مشخصات سجلی امکان پذیر است؟

متن گواهی امضا

گرفتن گواهی به این صورت است که باید به همراه مدارک به دفترخانه مراجعه کنید. می توانید یک نمونه آن را نیز در عکس زیر مشاهده کنید.متن گواهی امضا

برای ثبت گواهی در دفترخانه اقسام مختلفی وجود دارد. به عنوان مثال در حالت شخص فرم یا سندی را از ارگانی گرفته و قصد دارد آن را گواهی کند. در مورد دیگر شخص مستقلا برای گواهی سندی به دفترخانه مراجعه می کند.

در رابطه با جعل اسناد چه می دانید؟

هزینه گواهی امضا

برای دریافتن هزینه های گواهی مضا هر ساله باید به تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید. این هزینه ها هرساله به دفترخانه های سطح شهر ابلاغ می شود. هزینه های واهی امضا بسته به کار صورت گرفته در دفترخانه مختلف است. این گواهی می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ثبت اسناد منقول
  • ثبت اسناد ومعاملات غیر منقول
  • اسناد غیر مالی
  • اسناد رهتی با حق استرداد و ذمه
  • سایر خدمات ثبتی

مدت اعتبار گواهی امضا چقدر  است؟

گواهی امضا بعد از درج جنبه کاملا رسمی دارد و تا زمانی که از جنب محاکم باطل نشده باشد، اعتبار دارد. بنابراین این گواهی پس از فوت متقاضی هم اعتبار دارد.

گواهی امضا برای دارایی

اسنادی برای گواهی امضا معمولا به دفترخانه ارجاع داده می شود که جزو اسناد نوشته های مالی نباشند. یعنی در آن شخص تعهد به پرداخت مبلغی نداشته باشد.

این گواهی برای دارایی به منظور های زیر اخذ می گردد:

  1. ثبت کردن اسناد
  2. دادن سواد مصدق از اسناد ثبت‌شده به اشخاصی که مطابق مقررات حق گرفتن سواد دارند.
  3. تصدیق صحت امضا
  4. قبول و حفظ اسناد امانت

در دفترخانه متن ثبت با سند برابر است نوشته نمی شود اما این مورد همواره صادق است.

 

3.7/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *