برقراری هرگونه ارتباط فیزیکی و غیر فیزیکی با نامحرم که از نظر قانون و شرع مشکل داشه باشد و مرزها را رد کرده کرده باشد رابطه نامشروع تلقی می شود. لازم به ذکر است که ارتباط کاری یا روابطی که با عفت منافاتی ندارد رابطه نامشروع تلقی نمی شود. رابطه نامشروع در قانون مجازاتی را به همراه دارد که البته با زنا متفاوت است.

تفاوت بین زنا و رابطه نامشروع

مجازات این دو جرم در قانون مجازات اسلامی متفاوت است. چراکه دایره روابط نامشروع بسیار گسترده تر از زناست. زنا به رابطه جنسی بین دو نامحرم گفته می شود در صورتی که منظور از روابط نامشروع هر عملی مانند گرفتن دست یکدیگر یا رفتن به کافه از روابط نامشروع تلقی می شود.

تفاوت مجازات زنا با رابطه نامشروع

مجازات زنا حدی است اما مجازات روابط نامشروع تعزیری است.

برخی از مصادیق جرم ارتباط نامشروع عبارت است از:

  • انجام دادن اعمالی که با عفت عمومی منافات دارد (البته به غیر از زنا که حکم متفاوت دارد)
  • حضور بدون حجاب در معرض دید عموم
  • پخش تصویر مبتذل
  • اقرار به زنا با کمتر از ۴ بار یا کمتر از ۴ شاهد

و….

مجازات رابطه ناشروع در قانون مجازات اسلامی

مجازات برقراری ربطه نامشروع طبق ماده ۶۳۷ قانون مجازا سلامی تا ۹۹ ضربه شلاق است. البته باتوجه به اینکه شلاق مجازات تعزیری است می تواند به جریمه نقدی تبدیل شود. مقدار آن نیز باتوجه به شدت جرم توسط قاضی مشخص می شود.

بیشتر در خصوص رابطه نا مشروع بدانید

مجازات زنا

زنا ، برقراری رابطه جنسی بین دو نامحرم است که مصدیق آن با رابطه نامشروع متفاوت است

  • زنای به عنف
  • زنا با محارم نسبی
  • زنای محصن
  • زنای غیر محصن

مورد اول از مصادیق زنا به عملی اطلاق می شود که مرد به زور و تهدید و یا در خواب و مستی به زن تجاوز کند. در این حالت مجازات مرد درصورتی که توسط زن اثبات شود اعدام است.

در مورد دوم از مصادیق زنا ،‌ رابطه جنسی با هم خون و محارم نَسَبی را گویند که مجازات آن نیز برای مرد اعدام است. اگر زن نیز رضایت داشته باشد، مجازات زن نیز اعدام است.

مورد سوم از مصادیق زنا به عملی اطلاق می شود که در طی آن مرد یا زن متاهل که امکان برقراری رابطه جنسی با همسر خود را دارند، مرتکب جرم زنا می شوند. در این صورت مجازات زن ۱۰۰ ضربه شلاق و مجازات مرد علاوه بر ۱۰۰ ضربه شلاق تبعبد به مدت ۱ سال و همچنین تراشیدن سر است.

در مورد چهارم زنای مرد و زن مجرد است که برای بار اول مجازات ۱۰۰ ضربه شلاق است. اگر ۴ بار تکرار شود مجازات آن اعدام است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جرم برقراری انواع رابطه نامشروع و زنا با وکیل من در ارتباط بشید و از خدمات رایگان این موسسه حقوقی استفاده کنید.

پانوشت: وکیل برای شکایت از جرم زنای به عنف , مجازات زنا چیست , مجازت اعدام به کدام یک از مصادیق زنای به عنف اطلاق می شود؟ , اثبات زنای به عنف به چه صورت است؟ ,  بهتیرن وکیل پایه یک تهران

3.7/5 - (3 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *