تمکین در لغت به معنای الزام است. زمانی که خطبه عقد میان مرد و زن جاری شد، هرکدام ملزم به رعایت یک سری وظایف در قبال دیگری هستند. اما این واژه معمولا برای زنان استفاده می شود. یعنی زن موظف است در قبال همسر خود یک سری حقوق را رعایت کند.

در ادامه به توضیح انواع تمکین می پردازیم.

انواع تمکین:

  • تمکین عام
  • تمکین خاص

تمکین عام یعنی زن باید در مسائل کلی و امور خانوادگی از شوهر خود اطاعت کند. حسن معاشرت زن با همسر و فرزندان و پذیرفتن ریاست مرد و اطاعت از خط مشی او از این نوع تمکین محسوب می شود. بر خلاف تصورات عام که خانه داری را از وظایف زن تلقی میکنند،‌ باید دانست که خانه داری جزو ظایف زن نیست.

تمکین خاص نیز جزئی از تمکین عام است. به معنای اطاعت زن از همسر خود در روابط زناشویی. و به این معناست که زوجه باید با توجه به شرایط زوج، در روابط زناشویی از همسر خود اطاعت کند.

نشوز چیست؟

باید دانست که نشوز هم برای زن و هم برای مرد است. اما در اصطلاح حقوقی، به عدم تمکین زن از شوهر خود نشوز می گویند. اگر زن بدون دلیل این کار را انجام دهد، حکم زن ناشزه به وی تعلق می گیرد و از دریافت حق نفقه محروم می شود. اثبات این حکم برعهده همسر وی بوده و تا زمانی که این امر به اثبات نرسد، زوج ملزم به پرداخت نفقه به زوجه است.

موارد قانونی عدم تمکین زن:

موارد عدم تمکین خاص:

  • در صورت بیمار بودن زن که پزشک نزدیکی را بر وی منع کرده باشد
  • قرار داشتن زن در دوران عادت ماهانه
  • چنانچه بعد از عقد، مرد دچار بیماری مقاربتی گردد

موارد عدم تمکین عام:

  • اگر حق تعیین منزل به زن داده شده باشد
  • اگر مرد خانه ای مناسب با شان زن فراهم نکند
  • اگر زندگی کردن با مرد برای زن ضرر جانی ، مالی شرافتی یا خوف به همراه داشته باشد
  • چنانچه زن جهت انجام واجبات دینی اجازه رفتن بیرون از منزل را از شوهر خود نداشته باشد
  • خروج از منزل جهت انجام درمانی که برای زن ضرورت دارد

در موارد گفته شده در بالا زن اجازه عدم تمکین از شوهر خود در همان مورد ذکر شده را دارد. بنابراین حکم زن ناشزه به زوجه تعلق نمی گیرد. در این موارد زوج مستلزم پرداخت نفقه به زوجه است.

وکیل من

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با وکیل من در ارتباط باشید. تیم متخصص ما با وکلای باتجربه در زمینه های مختلف حقوقی . کیفری ، خانواده ، دعاوی ملکی و… به شما کمک می کند. وکلای کادر مجرب وکیل من با ارائه خدمات مشاوره به شما عزیزان با قیمت مناسب و ارزان آماده خدمت رسانی است. پس اگر به دنبال بهترین وکلای تهران و کرج می گردید، ما به شما بهترین ها را معرفی می کنیم.

 

پانوشت: وکیل طلاق ارزان قیمت , وکیل مهریه مجرب , موارد اثبات عدم تمکین زن , وکیل مهریه ارزان قیمت , حقوق زن شامل چه مواردی است , حقوق مرد , وکیل باتجربه

5/5 - (1 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *