در صورتی که شما از اتباع خارجی هستید و میخواهید به همراه همسر ایرانی خود از خدمات مراکز قانونی و تفریحی ایران بهره مند شوید برای اثبات زوجیت نیاز به ارائه مدرک معتبر خواهید داشت. به این منظور میتوانید از صیغه نامه با مهربرجسته که توسط دفتر ازدواج و طلاق وکیل من صادر میشود استفاده کنید.

مدرک صیغه نامه اتباع خارجی برای هتل

اگر هر یک از زوجین ایرانی باشند برای استفاده از هتل نیاز به ارائه مدرک ازدواج معتبر یا صیغه نامه معتبر خواهد بود. شما اگر همسر خارجی دارید و اسم این فرد هنوز در شناسنامه شما ثبت نشده و یا به هر دلیلی تمایلی به ثبت در شناسنامه ندارید میتوانید از صیغه نامه به عنوان مدرک معتبر ازدواج استفاده کنید. برای صدور صیغه نامه با مهر برجسته میتوانید با ما تماس بگیرید.

اثبات زوجیت جهت دعاوی خانواده

اثبات زوجیت، ازجمله دعاوی می‌باشد که در دادگاه خانواده به آن رسیدگی می‌شود. در مواردی، یکی از طرفین ازدواج (اعم از دائم یا موقت) با وجود رابطه زوجیت، منکر آن می‌گردد. در این صورت بر اساس قانون، کسی که ادعای وجود رابطه زوجیت را دارد، باید بتواند با ارائه مدارک، اسناد و شواهدی آن را اثبات کند. در این مقاله ما به بررسی شرایط و مدارک ازدواج و صدور صیغه نامه جهت اثبات زوجیت اتباع خارجی (اثبات زوجیت اتباع افغانی) خواهیم پرداخت.

ازدواج با اتباع بیگانه، با واجد شرایط بودن در مواردی، امکانپذیر می‌باشد. این شرایط شامل مسلمان بودن تبعه خارجی و اهلیت در طرفین عقد می‌باشد. ازدواج با تبعه خارجی با درخواست پروانه زناشویی از سوی وزارت خارجه میسر می‌باشد که این درخواست بعد از ارائه مدرک گواهی تشرف مرد یا زن مشرک به اسلام و همچنین مدارک مربوط به هویت طرفین می باشد.

بیشتر بخوانید : شرایط و مدارک لازم برای صیغه اتباع

صدور صیغه نامه | ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی

جهت ازدواج زن ایرانی با مرد خارجی اولین شرط بر اساس مقررات جمهوری اسلامی، این است که مرد خارجی باید مسلمان بوده یا گواهی تشرف به اسلام داشته باشد. در غیر اینصورت چنین ازدواجی امکانپذیر نیست. لازم به ذکر است حتی اگر مرد خارجی مسلمان باشد، باز هم طبق ماده‌های ۱۰۵۹ و ۱۰۶۰ قانون مدنی، دولت باید در این خصوص اجازه صادر نماید. زن ایرانی در صورت باکره بودن با اجازه ولی قهری خود و در صورتی که مطلقه یا بیوه باشد؛ با وجود طلاقنامه یا گواهی فوت همسر، با توجه به گذراندن مراحل این پروسه می‌تواند با مرد خارجی ازدواج نماید.

بدون صدور صیغه نامه هیچ محضری در ایران زن و مردی که تبعه خارجی هستند را به عقد هم در نمی‌آورد، پس در نتیجه برای ازدواج یک زن ایرانی با یک مرد خارجی حتماً باید پروانه صدور زناشویی صادر گردد.

نکته ۱: اتباع افغانی دارای کارت آبی رنگ به هیچ عنوان قادر نیستند با اتباع ایرانی ازدواج نمایند.

نکته ۲:  اگر ازدواج با اتباع خارجی شرعاً مشروعیت داشته باشند؛ اما مراحل قانونی آن ها انجام نشده و ازدواج ثبت نگردد، تضمینی برای حقوق همسر و فرزندان وجود ندارد.

صیغه نامه

بیشتر بخوانید : انجام صیغه محرمیت و موقت به شکل تلفنی توسط عاقد

ازدواج مرد ایرانی با زن خارجی

در مساله ازدواج مرد ایرانی با زنی که تابعیت خارجی دارد؛ مانند مورد بالا باز هم اجازه دولت و مسلمان بودن زن خارجی یا داشتن گواهی تشرف به اسلام زن، نیاز می باشد. مرد ایرانی، می‌تواند با زن تبعه خارجی مسلمان، عقد دائم و با زن خارجی اهل کتاب، عقد موقت نماید.

اثبات زوجیت اتباع خارجی + صدور صیغه نامه

ازدواج اتباع بیگانه تابع قانون ایران نیست. این مسائل در دسته احوال شخصیه یعنی مواردی که تشکیل‌دهنده روابط خصوصی هستند؛ قرار می‌گیرد. منظور از احوال شخصیه مواردی مانند وصیت، ارثیه، ازدواج؛ طلاق، جهیزیه، ابوت، نسب، قبول به فرزندی، اهلیت حقوقی، بلوغ، ولایت و قیمومت، حجر، حضانت، تقسیم ماترک و به طور عموم کلیه مسائل مربوط به حقوق خانوادگی می‌باشد.

طبق قانون مدنی ما، چنین مواردی تابع قانونی کشوری می‌باشد که مرد و زن تابع آن کشور هستند. لذا جهت اثبات زوجیت اتباع خارجی اگر سند و مدرکی دال بر زن و شوهری طبق قانون کشور متبوع داشته باشند در زمان اقامتشان در ایران، مطابق قانون و حقوق و تکالیف بین شوهر و زن بر طبق همان قانون تعیین می‌گردد.

لازم به ذکر است که اخیراً قانونی تصویب شده است که بر اساس آن فرزندان مادران ایرانی می‌توانند تحت شرایط خاصی تابعیت ایران را بدست بیاورند، اما تا زمان بدست اوردن این تابعیت، تابع قانون کشور پدری خود هستند.

بطور کلی اتباع خارجی در زمینه مسائل مربوط به ازدواج و طلاق تابع کشور متبوع خودشان هستند و وجود دلیلی و مدرکی دال بر ازدواج آنها در این خصوص کفایت می کند. همچنین اگر یک زن و شوهر ایرانی در کشور دیگر اقامت نمایند؛ همچنان در خصوص روابط شخصی، تابع قانون ایران می‌باشند.

بیشتر بخوانید : همه چیز درباره رزرو هتل با صیغه نامه

آیا زن و مرد تبعه افغان قادر هستند ازدواج خود را در ایران ثبت نمایند ؟

 در باب امکان ثبت ازدواج اتباع خارجی در ایران همانطور که در مطالب فوق گفته شد، احوال شخصیه تابع قانون ملی یا قانون کشور متبوع اشخاص می‌باشد، قاعده قانون ملی یا متبوع، از از این نظر می باشد که اساساً قوانین شخصی برای حمایت افراد و با توجه به آداب و رسوم و عادتهای اجتماعی آنان تعیین شده است. البته توجه نمایید که فقط شرایط ماهوی عقد و طلاق تابع قوانین دولت متبوع شخصی است و شرایط صوری عقد معمولاً تابع قانون محلی است که در آن سند تنظیم شده است. از طرفی مراحل رسیدگی به دعوی طلاق نیز تابع قانون دادرسی مقر دادگاه می‌باشد.

نکته: آثار ازدواج و طلاق تابع قوانین کشوری است که شخص تابعیت آن را دارد.

بیشتر بخوانید : هزینه صیغه نامه رسمی با مهر برجسته برای هتل در سال ۱۴۰۲ 

ثبت ازدواج اتباع خارجی در ایران چگونه است؟

در صورت وجود تابعیت افغان برای شما و همسرتان، در زمینه رابطه‌ی شما، قوانین کشور افغانستان حاکم خواهد بود. ثبت عقد دائم برای اتباع ایرانی لازم است و عدم رعایت آن مجازات قانونی در پی خواهد داشت اما امکان ثبت ازدواج اتباع خارجی در دفاتر ازدواج وجود ندارد.

در بحث اثبات زوجیت اتباع خارجی هدف از ثبت عقد، اطمینان از صحت عقد، جلوگیری از اختلافات آینده، اثبات حقوق زوجین است که این سری از موارد نیز برای اتباع بیگانه تابع قوانین کشور خودشان بوده و ثبت عقد آنها در ایران از این نظر منتفی است. به همین خاطر همانطور که قبلا نیز گفته شد؛ صرفاً داشتن سند و مدرکی که طبق قانون کشور متبوع، طرفین را زن و شوهر بداند، کافی می‌باشد و حقوق  آنها نیز بر اساس همان قانون در ایران معین خواهد شد.

بیشتر بخوانید : صدور صیغه نامه آنلاین با مهر برجسته

دریافت مشاوره رایگان از موسسه وکیل من | صدور صیغه نامه

در رابطه با صدور صیغه نامه جهت اثبات زوجیت اگر یکی از طرفین ایرانی باشد، نیاز به وجود اجازه مخصوص از طرف دولت می باشد و در صورت عدم وجود همچین اجازه نامه ای طبق ماده ۱۰۶۰ قانون مدنی، حکم به بطلان دعوی خواهان صادر می شود. لذا برای اثبات زوجیت اتباع افغانی نیز همچین اجازه نامه ای نیاز می‌باشد.

شما مخاطب عزیز اگر تمایل به دریافت اطلاعات کامل تر در رابطه با صدور صیغه نامه جهت اثبات زوجیت اتباع خارجی دارید، میتوانید از طریق شماره های تماس موجود در این صفحه با موسسه و دفترخانه ازدواج و طلاق وکیل من تماس بگیرید. شما میتوانید با دریافت مشاوره های رایگان از وکلای متخصص این مجموعه حقوقی، سولات و ابهامات خود را برطرف نمایید.

تماس با وکیل من

  • شماره همراه: 09931080520
  • مناطق تحت پوشش:تمام استان تهران و کرج

پانوشت : اثبات زوجیت اتباع خارجی، صدور صیغه نامه

5/5 - (2 امتیاز)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *