کلاهبرداری به عملی اطلاق می شود که در طی آن فرد مجرم با فریبکاری قصد کسب نفع شخصی را دارد. البته این جرم به شیوه گروهی و گستره تر نیز شکل می گیرد. همچنین فریب دیگران از طریق ترساندن از آینده یا واقعه ای که رخ نمی دهد و استفاده از این موضوع بنا به نفع شخصی کلاهبرداری محسوب می شود. در اینجا منظور از فریب و تقلب صرفا فریبکاری نیست. بلکه استفاده از وسایل متقلبانه مثل سند جعلی است.

یکی از شرایط تحقق این جرم،‌ بردن مال دیگران و رساندن ضررو زیان است. بنابراین این جرم بسیار متننوع و گسترده است. حتی فروش و انتقال مال غیر نیز از عناصر جرم کلاهبرداری به حساب میاید.

جرم کلاهبرداری چگونه اثبات می شود؟

برای اثبات جرم کلاهبرداری باید اثبات شود که مجرم با فریبکاری به مال باخته زیان رسانده است. همچنین مال برده شده و زیان وارد شده به متهم باید با فریبکاری فرد کلاهبردار نسبت مستقیم داشته باشد. در این صورت اگر مال برده شده برای خود شاکی با جرم کلاهبرداری اثبات می شود

برای اثبات بردن مال دیگری همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد، اثبات دو شرط زیر الزامی و از شروط اثبات بردن مال دیگری است:

  • به مال باخته آسیب یا ضرر مالی رسیده باشد
  • کلاهبردار از این عمل نفع برده باشد

بر اساس قانون ۱۹۴ قانون مدنی ادله اثبات جرم به چهار صورت است:

  • اقرار
  • شهادت
  • سوگند
  • علم قاضی

مجازات جرم کلاهبرداری چیست؟

مجازات جرم کلاهبرداری با توجه به وسعت آن متفاوت است. کلاه برداری انوع مختلف دارددر کلاهبرداری ساده مجازات آن به علاوه رد اصل مال به صاحب آن، شخص کلاهبردار ملزم به پرداخت جزای نقدی و حبس از ۱ تا ۷ سال است.

کلاه برداری مشدد به جرمی اطلاق می شود که توسط کارمندان دولتی اعم از شهرداری و… صورت بپذیرد یا شخص کلاه بردار خود را مامور دولتی جا بزند. همچنین جرایمی که از طریق فریبکاری جامعه صورت بگیرد، کلاهبرداری مشدد است. مجازات کلاهبرداری مشدد به این صورت است که در آن شخص کلاهبردار به حبس از ۲ تا ۱۰سال ، جزای نقدی معادل با مال برده شده و همچنین برگرداندن اصل مال به صاحب آن است. در صورتی که کلاهبردار کارمند دولت باشد انفصال از خدمات دولتی به صورت دائم از مجازات وی خواهد بود.

تفاوت جرم خیانت درامانت با کلاهبرداری

جرم خیانت در امانت زمانی شکل می گیرد که مالی به شخص امینی به عنوان امانت سپرده شود و در هنگام بازپس گیری وی از بازگردادن آن استرداد کند و یا موجب ضرر به آن مال شود. بنابراین با کلاهبرداری متفاوت است. کلاهبرداری از طریق انجام مانور های متفلبانه مثبت صورت می گیرد. به شکلی که گاهی حتی شخص فرب خورده با اصرار و التماس مال خود را در اختیار متقلب قرار می دهد. در عمل کلاه برداری بردن و یا آسیب به مال در مرحله بعد ازاستفاده از وسایل و مانور های متقلبانه صورت می گیرد. بنابراین باید توجه داشت که جعل سند در راستای ارتکاب جرم کلاهبرداری صورت می گیرد.

کلاهبرداری اینترنتی یعنی چه؟

چه مواردی مصداق کلاهبرداری محسوب می شود؟

برخی از مصداق های جرم کلاهبرداری به شرح زیر است:

انتقال مال غیر ، گیرنده مال غیر در صورت آگاهی ، تبانی شخص برای از بین بردن مال دیگری ، فروش ارز دولتی در بازار سیاه ، جعل عنوان ، جعل سند ، فروش مال با نرخ دولتی به بهای گران تر به مردم

پانوشت: بهترین وکیل اثبات کلاهبرداری ,  مشاوره رایگان در خصوص کلاهبرداری ,  بهترین دفتر وکالت کرج ,  رد اتهام کلاهبرداری به چه صورت است؟

به این پست رای دهید
2 پاسخ
    • نویسنده وکیل من
      نویسنده وکیل من گفته:

      با سلام، طلاق به شکل کامل اتفاق افتاده؟ منزل در حال حاضر در مالکیت چه کسی است؟

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *