امانت داری یک عمل نیک و خیرخواهانه است. خیانت در امانت نیز همان پیمان شکنی در عهدی است که انجام شده و این مورد در جامعه تاثیرات منفی دارد.

جرم خیانت در امانت به عملی اطلاق می شود که در طی آن مال یا سندی به فردی به موجب عقد قرارداد یا موارد قانونی به امانت گذاشته می شود و فرد موجب مفقود شدن ، رسیدن آسیب و یا از بین رفتن آن شود.

عناصر جرم خیانت در امانت عبارت است از:

·         استعمال مال دعوی

·         تصاحب مال

·         اتلاف مال

در مورد اول اگر فردی مالی را در اختیار شخصی به امانت قرار دهد و آن شخص بدون اجازه از صاحب مال از آن استفاده و سود جویی کند،‌ خیانت در امانت محسوب می شود.

در مورد دوم اگر فرد امانت دار مال را تصاحب کند و جزو سرمایه های خود به حساب آورد مرتکب این جرم شده است. در مواردی اگز خائن مال برای خود تصحب کند، این جرم از مصادیق سرقت به حساب میاید.

در مورد سوم اگر فرد امانت دار مال را از بین ببرد یا موجب رسیدن آسیب به آن شود، به صورتی که صاحب آن دیگر نتواند از آن اسفاده کند موجب جرم شده است.

چگونه می توان جرم خیانت در امانت را ثابت کرد؟

برای اثبات این جرم باید بتوان وجود شی اعم از سند یا وسیقه یا هر مورد دیگری را اثبات نمود. عواملی مثل وجود قرارداد قبلی بین طرفین دعوا و اثبات آن و یا اثبات عمل تحویل مال دعوی در اثبات آن بسیار موثر است.

همچنین اگر شخصی از برگه سفید مهر و یا سفیدامضایی که به او سپرده شده سواستفاده کند طبق قانون مجازات اسلامی به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با وکیل من در ارتباط باشید.

ارکان تشکیل دهنده خیانت در امانت چیست؟

همانطور که می دانید هر قانونی از سه رکن تشکیل شده است، برای این جرم هم این موارد صدق می کند.

·         رک مادی

·         رکن معنوی

·         رکن قانونی

مجازات جرم خیانت در امانت چیست؟

از آنجایی که این جرم  یک جرم تعزیری به حساب میاید. جرائم تعزیری به جرائمی گفته می شود که در قانون برای آن نوع و میزان مشخص نشده و حاکم با توجه به پرونده آن را تعیین می کند. اما معمولا این جر بین شش ماه تا سه سال حبس در پی دارد.

این جرم همچنین به موجب مواد قانون مجازات اسلامی غیر قابل تعلیق است. جرائم قابل تعلیق به جرائمی گفنه می شود که در طی آن قاضی این اجازه را دارد که علاوه بر بازخواست متهم مجازات وی را به تعلیق در آورد. اگر فرد در زمان تعلیق مرتکب جرم دیگری نشود، علاوه بر لغو مجازات آثار کیفری از پرونده فرد پاک می شود. این امر در جرایمی که لطمه جدی به امنیت و نظم عمومی جامعه وارد نشده یا خسارت سنگینی به حقوق افراد خصوصی بار نکرده باشد امکان پذیر است. البته سابقه فرد نیز در این امر موثر است.

باتوجه به جرائم خاصی که در مصداق خیانت در امانت شکل می گیرد وکیل خوب و کار کشته برای جلوگیری از ضرر و زیان مالی بسیار موثر است. مشورت با یک وکیل باتجربه تا حد بسیار در مراحل دادگاه برای گرفتن حق و حقوق تاثیرگذار است. وکیل من با در دست داشتن وکلای باتجربه به شما در این زمینه کمک می کند.

آیا اختلاس خیانت در امانت محسوب می شود؟

پانوشت : انواع جرم خیانت در امانت , مصادیق جرم خیانت در امانت چیست , بهترین وکیل پایه یک کرج , روش های اثبات جرم خیانت در امانت , وکیل مجرب برای اثبات جرم خیانت در امانت , مجازات سواستفاده از چک سفید امضا , مشاوره رایگان در خصوص انواع جرایم کیفری

 

 

به این پست رای دهید
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *